25 Ağustos 2018 Cumartesi

Team Türkiye MotorSport 2018-08-25

EY TTM,

Yepyeni bir hafta ve yeni guzelliklere devam ediyoruz.
Bu yazimda bayag cok okunulacak haberlerin ve paylasimlarin oldugunu söyleyebilirim, bu yuzden blog yazimizi okumadan evvel gecin cayinizi-kahvenizi-suyunuzu alin ve rahat rahat oturup sindire sindire okuyun cunku bu haftamizda biraz özel konulara dalacaz  ;)


Hemen fasulyenin faydalarina geciyoruz...bildiginiz gibi Husnu arkadasimiz hareketli kokpit satin aldi ve sagolsun bizlerle dunyanin resimleri haric - bir avuc dolusuda videolarda paylasti, bunun haricinde Prosimu hareketli sistem uzerine yasadiklarini usenmeyip bizler uzun uzadiya yazdi...bu yuzden onun yazdiklarini buraya 1'e 1 aktariyorum.

Bu arada laf aramizda Huseyin var ya Huseyin - LeMan yarisimizin....  :P

*********************************************************************************

Prosimu ile alakalı ufak bilgiler vereyim. 

Öncelikle şasesinden bahsedeyim. Şase genel olarak gerçekten sağlam ve ağır. Pedalı taktığını bölümün arka yüksekliği ve derinliği ayarlanabiliyor. Malzeme sağlam esneme yapmıyor. Kullandığım pedalları direk montaj yapabildim 

Koltuk bölümünde ise elinizdeki koltuk sparco , omp gibi markaların orjinal koltukları ise çok rahat bir şekilde montaj yapabilirsiniz. Fakat benimki gibi replika bir koltuk sahibi iseniz araya farklı parçalar kullanarak montaj yapmanız gerekiiyor . TK King in paylaştığı ilk fotoda koltuğun alt bölümünü görebilirsiniz. Koltuğun altında 40x40 sigma profil kullanarak montaj yapabildim. Sadece ileri-geri anlık ayar yapabileceğiniz kızakları takamadım. Ama ileride ona da bir çözüm üretebileceğimi düşünüyorum 

Şasedeki en büyük sıkıntı bence direksiyonu taktığını wheel plate . Gereğinden fazla alçak yapılmış ve tek bir ayak üzerinde duruyor. Sağlamlığından ve özellikle servo motorlu bir sisteme dayanabilecek mi diye düşünüyordum. Fakat herhangi bir esneme yok. 2. fotoda görebileceğiniz gibi dikine olan L şeklindeki ayak biraz alçak. Eğer koltuğu direksiyonu ve bu L ayağı düzgün ayarlayamazsanız dizinizin çarpması mümkün. Neyseki ideal oturma pozisyonunu yakaladım ve bu konuda da bir sıkıntı kalmadı. 

Son olarak bu parçaların montajından bahsedeyim. Sistem hareketli olduğu için haliyle çok sağlam olması gerekiyor. Tasarımı da bu sağlamlığı sağlayacak şekilde yapmışlar. Bu da montaj sırasında bazen uğraşmanıza neden oluyor. Aslında sıkıntı da biraz benden ve tedarikçiiden kaynaklandı. Sağolsun Prosimu dan Patrick paket içine montaj şeması koymamış. Ben paket geldikten sonra ne olur ne olmaz diye mail atmıştım. Korktuğum başıma geldi ve paket içinde montaj şeması yoktu. Ben de şema olamadan dayanamayıp montaja giriştim. Haliyle gerekli sıra ile montaj yapmadığım için sök tak yapmak ya da biraz zorlanarak montaj yapmak zorunda kaldım. Ben montajı bitirdim Patrick ten montaj şeması maili geldi :) Çıldırmamak elde değil :)Neyseki bir türlü işi bitirdik . Seviyorum uğraşmayı ama haliyle insan biran önce sistemi kurup çalıştırmak istiyor.



Ekipmanları koyduğumuz şasenin haricinde bir şasemiz daha var. 5. fotoda görebilirsiniz. Bu bölüm biraz daha basit. Öndeki motorları bağlayacağımı bölüm ekipmanları koyduğumuz şaseye montajlanıyor ( 4. fotoda öndeki yan plaka ) Motordan çıkan şaft ise 2. şasede ön sağ ve solda bulunan yuvarlak havuzlara oturuyor . 3. motor ise arkadan kayma efektini vermek için. Bunun da montaj yeri hazır. Arka hareketi sağlamak için şaseye bilyalar koyuyorsunuz ve bilyalar sayesinde güzel bir kayma hissiyatı oluyor. Aynı bilyalardan önde de var. 

2. şaseyi de montaj yaptıktan sonra ekipman şasesini bu şasenin üzerine yerleştiriyoruz. Sistem bir bütün olarak bu şekilde . ( 2. , 6. ve 7. fotolarda görebilirsiniz. 

Motorların sürücüleri güzel bir kasada toplanmış ( 3. foto ) gayet temiz. Kasadan çıkan kablolar ile motor bağlantıları yapıyoruz. Bu arada ben tek usb dedim . Fakat kayma efektini veren motor ayrı bir usb ile çalışıyor. Yani sistemde 2 usb bağlantısı var. 2 de güç kablosu var. Nedense bu 3. motor tek başına çalışıyor. 

Bunları da yaptıktan sonra simtools yazılımı yüklüyoruz. Motorların USB bağlantılarının portlarını kontrol ediyoruz. Bu portları simtools yazılımında seçmemiz gerekiyor. Ama çok basit bir işlem. Ardından simler için gerekli plunginleri yüklüyoruz ve işlem tamam. Yazılım tarafı düşündüğümden de basitti.

Ve ardından ilk testimizi yapıyoruz. Motorlar 10 cm hareket kabiliyetine sahip ve tepki süreleri çok iyi. Zaten Patrick yeni çok PRS motorlara çok güveniyordu. Bence güvendiği kadar varmış. 2G ye kadar hissiyat olduğu belirtiliyor. Motorların ses seviyesi de bence yeterli. Rahatsız edici bir durum yok. Linkini koyduğum videoda görebilirsiniz. Arada bir temas sesi çıkıyor onu da çözdüm. Şasede hareketli olan bir yer sabit bir yer vuruyormuş. 

Gelelim hissiyata. Videyu izleyince belki " o kadar da hareket etmiyormuş yaaa " diyebilirsiniz. Ama üzerindeyken gerçekten öyle değil . Sistem normalde 3 dof olmasına rağmen 5 dof gibi bir hissiyat veriyor. PRS motorlar bu anlamda gerçekten çok iyi çalışıyor. Ama bu motorları yönlendiren simtools yazılımı da gerçekten işini çok iyi yapıyor. Piyasadaki bir çok motion sistem bu yazılımı kullanıyor. Bence çok başarılı . Tabiki DBOX gibi üst seviye markalar kendi yazılımlarını kullanıyorlar ama simtools ta bu işte çok eski ve tecrübeli olduğunu söyleyebilrim. 

Videonun hemen başında sağ-sol ve gaz-fren testi yapıyorum. Tepki hızını orada görebilirsiniz. Yine özellikle videonun 2. bölümünde nordschleife ta yükseklik farklarındaki tepkilerini görebilirsin. Kombine virajlarda ağırlık transferi hissiyatı çok iyi. Yine anlık yükseklik farklarında sanki boşluğa düşmüş gibi bir hissiyatı size veriyor . Mesela bu tarz bir farkı videonu 15. dakikasında yaşadım . Öyle bir tepki verdiki bütün konsatrem kayboldu ve sonraki 3. virajda yol dışına çıktım ki burada da kerb üzerine ve sonrasında asfalt olmayan bölümdeki tepkilerden zaten herşeyi anlayacağınızı düşünüyorum.

Nurburgring GP de 2 bölüm şeklinde turladım. 2 bölümde ayar seviyesini biraz arttırdım. Sonrasında nordschleife geçtim ve bu yüksek ayarlar orada tam bir tur attım. Fakat bu ayarlar çok geldi ve biraz daha normal bir seviyeye çekerek 2. bir tur attım. 

Biraz karışık oldu ama umarım incelemeyi beğenirsiniz. Yazım yanlışlıkları olabilir . Kusura bakmayın . Baştan okumaya üşendim ne yalan söyleyeyim :) 

Video linkini de ekliyorum . İyi seyirler








*********************************************************************************

Tekrar iyi gunlerde olsun Husnu ve tum paylasimlarin 10 numara, ellerine - emegine saglik, darisi hepimizin basina  ;)


Husnu'nun haberi sadece guzel bir baslangicti blogumuz icin, TTM guzel haberlerine devam ediyoruz...bu arada laf aramizda Huseyin var ya Huseyin - LeMan yarisimizin taaaaaa....  :P


Tolga kardesimiz sistemini yeniliyor, cok guclu ve muazzam bir bilgisayarla cok yakinda iRacingde banamisin demeden 3 vakte Alyan statusune gececek,...saka degil beyler, eger ciddi yatirimini yaparsa inanin Tolga'da o kabiliyet var!

Ve malesef birazda uzucu bir haberimiz, Tolga kardesimizin muhabbet kusu kazara evin icinde serbestce ucarken balkon kapisinin aralik olmasiyla ucup gitmis, buna cok uzuldum gercekten cunku anlattigiyla yavruyken alip bakmis...bu artik insanin evcil hayvani olmaktan cikar ve karakter sahibi olup bir aile ferdi yerine gecer. Umarim, bir sekilde tekrar evinin yolunu bulur. Senin uzuntunu paylasiyoruz bunu bilmeni isteriz.



Tekrar iRacing haberlerine geciyoruz...

Tolga ve Erol...ismini yazmadigim baska arkadaslarimizda varsa kusuruma bakmayin yaristiklari bazi serilerde 1'ciliklerini kapmislardir, tebrikler...bunun haricinde ben dahil takimimizdan bircok arkadasimiz bolca yaristik. Bu kadar cok yaristigimiz baska hicbir zaman yok beyler...bildigin sabah - aksam direksyon salliyoruz veeee buyuk keyifle  ;)



Kendi yaris odama kavustuktan sonra rSeatin buttonbox ve buttkicker eklentilerini monte ettim. ButtonBox hic tahmin etmedigim kadar isimi gördu ve surus pozisyonu icinde mukemmel yerde sapasaglam duruyor...ne yalan diyeyim gözede sahane gözukuyor. Bendeki buttonbox birkac yillik, Derek Spearin ilk cikardiklarindan, son zamanlarda cikan isikli misikli - cafcafli birsey degil fakat isini fazlasiyla göruyor, buttonboxu özellikle ahsap simitimde kullaniyorum ve cok isimi göruyor  ;)


Buttkicker eklentisinide taktim - tas gibi ve rSeat kokpitime sahane yakisiyor. Biraz arastirdiktan sonra bana en dusukTHMP-1 200W Pearl tavsiye edildi. Internette Buttkickerli videolar izledigimde distortion problemi yasamayani görmedim, hani ses sistemini gucunden fazla actiginda cizirtili bir ses cikar, iste onun titresimlisini dusunun...kisaca bunu yasamamak icin guclu bir amfi ve guclu bir buttkicker hoparlörune ihtiyac var.

THMP-1 tek bir buttkicker icin fazlasiyla yeterli, amfi ve buttkickeri guclerinin yarisinda aciyorum - 100kiloluk kokpiti zangir zangir titretiyor mazallah  ve bir gram distortion yok...alet dedigin böyle calismali  ;)


Buna birde SimXperienceden SimVibe özel titresim programini satin aldim...bu program özellikle yaris oyunlari/simulasyonlari icin gelistirilmis fakat aralarinda birkac ucak simleri ve fuardaki hiz trenleri oyunlarinin destek pluginleride var.


Buttkickeri ve Simvibe'i bilgisayara ve kokpite takip - yukleme isini yapmak 10 dakikayi gecmez, o derece basit ve rahat bir kurulum. Bende realtekin basit bir ses karti ve beraberinde kullandigim ses sistemim (Yamaha) ile usb headsetim var (Astro A50). Ses kablosu haric - extradan hicbirsey satin almak zorunda kalmadim yani yeni bir ses kartina gerek yoktu ve toplamda 4 adet buttkickere kadar tek bir ses karti yeterli. Cok basit bir sekilde istedigim zaman ses sistemimi calistirabiliyorum - istedigim zamanda headset ve simvibe...hersey rahat kullanisli :)


Hemen fasulyenin faydalarina geciyoruz eger zemini - yoldaki puruzleri - kerbleri - carpismalari - vites gacisleriní - tekerleri - aracin suspansiyonlarini vs. vs. vs. en ince ayrintilarina kadar hissiyat yasamak istiyorsaniz arkadas Simvibe ve saglam bir buttkicker isinizi fazlasiyla görur. Simvibesiz buttkickeri tavsiye etmem, denedim cok cok yavan geliyor, ota-boka sacma sapan sekilde titresim verir...bunun amasi - bumusu yok, böyle bir sistem kuracaksan simvibe sart.


Simdi gelelim isin asil guzelligine...
Simvibe 89$ ve iyi bir amfi ile birkac buttkicker 300€. Fiyat olarak bunun altina duseceginizi pek sanmiyorum...amfi olarak en az 200W yeterli...aklinizda bulunsun her ne alirsaniz alin uzun ömurlu olmasi ve saglikli calismasi icin asagi yukari yarida kullanmaniz fazlasiyla yeterli olmasi önemli yani illede zorlamaya gerek kalmayacak, yari gucte actiginda fazlasiyla yeterli olmasi önemlidir.


Bodnar ve Heusinkveld pedallarim sayesinde iRacingde olan Lotus79, Lotus49 ve Radical gibi hizli surulmesi zor olan araclara yasadigim hissiyattan dolayi resmen asik olmustum ve bayag bir hizli oldugumu saniyordum fakat yanilmisim...Simvibe sayesinde Ringde kendimi 3 saniye...yanlis okumadiniz koca 3 saniye daha gelistirdim Lotus79 ile hemde ilk turumda ve bu dahada gelisir...gelsin GS-5ler - gelsin D-Boxlar, beyler cok tatli bir dunyada yasiyoruz  ;)

Bu arada laf aramizda Huseyin var ya Huseyin - LeMan yarisimizin icine....  :P


Daha evvel hep su dusuncem vardi...yaris ekipmanlari olarak sadece pedallar yarisciyi hizlandirir diye...bununda yanlis oldugunu dusunuyorum...en azindan kendimi örnek alacak olursam. Belki, hizlandiriyor kelimesi tam anlamiyla yanlis olur fakat iyi ekipmanlar kesinlikle yarisciyi hak ettigi yere cabuk gelmesine yardimci oluyor, sadece pedallar degil.



Saglam ekipmanlara sahip olmak biraz zor cunku bunlar pahalidir, hele hele birde dunyadaki en iyilerini istiyorsan ciddi bir masraf ve dunyadaki en iyileride herkeze görede degil - nasil herkez Rolce Royce veya Aston Martin alip suremiyorsa...Vírtuel yaris dunyasida o sekilde, öyle aletler apayri galaxilerde...

Yarisci piyasasinda her turlu fiyata ve herkeze göre ekipmanlar mevcut...yaris simulasyonlarina yeniysen fazla masrafli olmayan sistemlerle basla sonrada ilerki zamanlarda daha gelismis ekipmanlara gecebilirsin.

Kendi sistemimin kucuk bir videosunu cektim, iyi izlemeler...haliyle ilk yaris hayatima basladigimda bunlara hemen sahip olmadim  :)




eRacing Academy direksyon sistemleri hakkinda guzel bir video hazirladilar, izlemenizi tavsiye ederim. Laf aramizda Huseyin var ya Huseyin - 2018 LeMan yarisimizin icine iyicene....  :P




Bildiginiz gibi SimXperience GS-5'i cikartacaklar...tam tam seslerini duyuyorum ve cok saglam geliyor...haliyle fiyatida öyle. Eee, kalite istiyorsan - en iyisini istiyorsan kesenin agzini acacan.

Bilmeyenler icin GS-5, GS-4 motion koltugun devami...hemen bir video paylasalim  ;)



GS-5 ise cok daha saglam ve daha guclu motorlarla beraber yanilmiyorsam yoldaki puruzlerin titresiminide surucuye aktaracak. Simdi...diyeceksinizki...uff be, cek altina bir d-box, birde GS-5 birde Simvibe - birde Bodnar - Heusinkveld pedal vs. vs.

Vallaha cok paran varsa  elinden geleni ardina koma derim...Fuck yeah ama....

Bunun pek yararli olacagini sanmiyorum cunku fiyat versus performans olarak karsiligini alamayacagina eminim. Hani bu söyle bir örnege benzer... bal aliyorsun ekmege suruyorsun sonra baska kalite ve marka bir bal aliyorsun yine ayni ekmek dilimine suruyorsun ve ardindan baska bir marka ve kalite bal alip onuda ekmege suruyorsun, simdi al bir isirik ve aradaki farklari anlaman/hissetmen neredeyse imkansiz olur, degilmi  ;)


Bu yuzden isin son noktasi herzaman hareketli kokpittir, bunlar sadece yukari-asagi - sag ve sol hareketleri harici birde yoldaki tum puruzlerin hissiyatini titresim olarak verir, GS-5 cok zayif kalir ve GS-5'in verecegi hissiyat bayag bir duser, Simvibe ve Buttkickerde öyle...ben D-Box'u hayvan gibi buttkicker ve simvibela denedim...buttkickerin a'sini bile hissetmedim, o derece d-box sistemi surucuye her hissiyati fazlasiyla yasatiyor.

Ama tekrar yazayim...fazla paran varmi, bak keyfine cak hepsini...zarari olmaz  ;)

En nihayet cok guzel bir zaman diliminde yasiyoruz, bundan sadece 10 yil evvel yukarida yazdiklarimin bircogu yoktu bile.


*********************************************************************************

Team Türkiye MotorSport olarak gelecek etkinligimiz ekimin 6-7'sinde kucuk leman olarak bilinen Road Atlantada 10 saat eglenecez, umarim Husnu'de katilabilir ve yarisini canli yayin yaparda o surerken hareketli kokpitini zevkle hep beraber izleriz  ;)


Son olarak harika oyunlardan bahsedeyim biraz...
Herzamanki gibi The Witcher 3, beyler oynamadiysaniz bu saheseri hayatinizda oyun oynamis saymayin kendinizi. Yeni - eski oyunlardan God Of War 3 (Ps3) tekrar yeniden bitirdim ve simdiye kadar oynadiklarim arasinda en iyi hack & slash ve adamlar kac yil evvel yapmislar bu epic oyunu, helal olsun. Birde yeni basladigim Rime...bilmece, muhtesem bir hikaye ve muzik seviyorsaniz bu efsane kacmaz...Epic, asagiya kucuk bir videosunu paylasiyorum...




Hayat guzel, dunyadaki teknik gelismeler cok guzel...hayatinizi sigara icerek, fazla alkol icerek, sagliksiz beslenerek, fazla hareket etmeyerek - spor ve antreman yapmayarak kisaltmayin.


Son olarakta tekrar snav pozisyonuna geciyoruz ve asagidaki sarki bitene kadar snav cekilecek...3-2-1 ;)




- Ne Mutlu Türküm Diyene -




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder