13 Ağustos 2018 Pazartesi

Team Türkiye MotorSport 2018-08-13

EY TTM,

Herseyden evvel, Arda arkadasimizin babannesi haftasonu vefat etti, onun hatirina bir dua okuyun lutfen, tekrar basiniz sagolsun Ardacim.


LeMan 24'e hosgeldiniz...cumartesi gunu TR saatiyle 16:00'da yarisimiz basliyor, aracimiz HPD (Honda Performance Developement), suruculerimiz Arda, Huseyin, Sukru, Taha ve ben...sonradan zaman bulup katilabilecek takim arkadaslarimiz ise Atakan, Erol ve Tolga fakat kesin birsey yok.


Husnu arkadasimiz motionlandi yani hareketli kokpite gecis yapti, tekrar tebrikler kardesim - guzel bir yatirim. Satin aldigi hareket motorlari ve buna ait kokpit Prosimu markasi ve satan sirket Fransa'da bulunmaktadir.

Bu arada arkadaslar sagolsun Husnu bayag bir resim ve video paylasti, onlari asagiya ekliyorum, paylasimlar icin tesekkurler. Yakin zamanda guzel ve derinlemesine bir inceleme bekliyoruz, sistemi yerlestirme konusunda bana tek söyledigi zorluk yasamadan baglandigi ve sadece tek bir USB gerektigi, kisaca rahat bir sistem  ;)

Husnu'nun bir evvelki sistemi Fanatec'in Rennsport kokpiti ve ilgilenen varsa su an satiliktir, ona ulasmak icin youtube videosundan iletisime gecebilirsiniz kendisi Istanbul'da yasiyor, RennSport kokpiti hakkinda daha fazla bilgi icin LINK

















*********************************************************************************

Yillar evvel birak motion kokpitleri elimizde High-End diye hicbirsey yoktu ve bu yaris sporlari hobimize ciddi paralar harcayacagimiz o zamanlar kesinlikle aklimizin ucundan bile gecmiyordu ve birde simdi bir bak bakayim, he he he

Hayat cok guzel arkadaslar, tabii ki sadece hardwareler gelismedi, bana sorarsaniz softwareler dahada buyuk gelismeler kaydetti. Yaris dunyasi 2000 yillarindan sonra ciddi bir patlama yasadi...Gran Turismo - Mran Turismo, Forza-Morza bahsettigim ciddi simulasyonlar bunlar degil  beyler. Ciddi simulasyon ve hardware ariyorsan herzamanki gibi bilgisayarda biter bu is.

Su an yil 2018 ve yarissever birisi saglam bir ekipmanla bilgisayarda en az 10 muhtesem simulasyonlarda eglenebilir. Yol yarisi olarak piyasadaki en iyisi su an icin iRacing, Rally'de inanmayacaksiniz belki ama en iyisi 14 yil evvel cikan Richard Burns Rallydir, modlarla hem grafiksel hemde ek paketler olarak 700 kusur mb'lik oyun 35GB'in ustune cikar ve halen kommuniti kitlesi en buyuk simlerden biridir.

Bu aralar yeni yaris kokpitimle yol yarisindan daha cok Rally'de yardiriyorum...Collin Dirtlerden tut Dirt Rally ve özellikle Richard Burns'de muazzam egleniyorum...geri kalan zamandada iRacing akar...her defasinda yuzumde tatli bir tebessumle, diyorum ya arkadaslar Hayat cok guzel diye  ;)


*********************************************************************************

Kisaca saglikli yasama deginecem...bogazi sagligindan daha önemli olanlar icin buradan gerisini okumasanizda olur.


Saglikli yasamak herzaman demisimdir bogazdan gecer, bunun ötesi yok. Fazlalik kilolar vucudunuza cok zararlidir birde ustune hicbir egzersiz yapmiyorsaniz 60'i zor görursunuz ve son 10-15 yilinizda eziyetlerle gecer.

Bunlari yasamamak icin tamamen kirmizi eti birakmaniz veya cok ciddi ölcude azaltmaniz önemlidir, beyaz etinde fazlasina kacamazsiniz...genelde hayvansal her turlu besinler insan vucuduna zararli, bu bir fact dedikleri kesinlik kazandi. Buna tum hayvansal mandiralarda dahil...tabii ki sutumuzu icecez, yogurdumuzu yiyecez ama ciddi ölcude azaltin derim.


Bunun ustune sizlere tavsiyem hergun azda olsa spor yapin, hani camasirlari yikiyorum - yemek yapiyorum, orami - burami kasiyorum veya tuvalete gidiyorum gibi gunluk islerinizi spor veya antreman olarak görmeyin lutfen.


Kisaca bir tekrar gecelim....saglikli yasamak icin fazla kilolarinizi eritmelisiniz, benim boyum 177 ve kilom 70 ve 65'e dusmek istiyorum fakat eminim 65 kilo ömur boyu biraz zorlar fakat 67-68 kilo ömur boyu rahatca tutulur ve halen haftada birkac defa hafif bir six pack antremani karin kaslarinizin ortaya cikmasina fazlasiyla yeterli olur  ;)

Seker...insan vucuduna en buyuk dusmanlarin basinda gelir, ekmek - makarna...bunlarin en buyuk problemleri doyuma varmak icin yemeye basladinmi dunyanin kalorisine ciktiklaridir, asil problem o. Fakat ne ekmegi - ne de makarnayi tamamen diyetinizden silmeye gerek yok sadece cok az ölcude tuketin.



Gecenlerde gökyuzu manzarasi hosuma gitti, hemen bir resim cektim...paylasayim  ;)



Ve son olarak herzamanki gibi...guzel bir video paylasimi. 'Yeni kokpit sistemimle direksyonun gucunu bayag bir aciyorum, tek elim simite yapismis digeriyle manuel vites(seq) ve elfreniyle yer degistiriyor, ayaklar gaz ve frende...bildigin savas veriyorum ve muazzam bir eglence tabii...tek eksigimiz su an D-Boxlarimiz, onlarda yavas yavas gelecek  ;)

4:50'ye dikkat edin, orada neredeyse simit elimden filayacak sandim  :P





- Ne Mutlu Türküm Diyene -


3 yorum:

  1. Bilgiler için teşekkürler abi
    Prosimu ile alakalı ufak bilgiler vereyim.

    Öncelikle şasesinden bahsedeyim. Şase genel olarak gerçekten sağlam ve ağır. Pedalı taktığını bölümün arka yüksekliği ve derinliği ayarlanabiliyor. Malzeme sağlam esneme yapmıyor. Kullandığım pedalları direk montaj yapabildim

    Koltuk bölümünde ise elinizdeki koltuk sparco , omp gibi markaların orjinal koltukları ise çok rahat bir şekilde montaj yapabilirsiniz. Fakat benimki gibi replika bir koltuk sahibi iseniz araya farklı parçalar kullanarak montaj yapmanız gerekiiyor . TK King in paylaştığı ilk fotoda koltuğun alt bölümünü görebilirsiniz. Koltuğun altında 40x40 sigma profil kullanarak montaj yapabildim. Sadece ileri-geri anlık ayar yapabileceğiniz kızakları takamadım. Ama ileride ona da bir çözüm üretebileceğimi düşünüyorum

    Şasedeki en büyük sıkıntı bence direksiyonu taktığını wheel plate . Gereğinden fazla alçak yapılmış ve tek bir ayak üzerinde duruyor. Sağlamlığından ve özellikle servo motorlu bir sisteme dayanabilecek mi diye düşünüyordum. Fakat herhangi bir esneme yok. 2. fotoda görebileceğiniz gibi dikine olan L şeklindeki ayak biraz alçak. Eğer koltuğu direksiyonu ve bu L ayağı düzgün ayarlayamazsanız dizinizin çarpması mümkün. Neyseki ideal oturma pozisyonunu yakaladım ve bu konuda da bir sıkıntı kalmadı.

    Son olarak bu parçaların montajından bahsedeyim. Sistem hareketli olduğu için haliyle çok sağlam olması gerekiyor. Tasarımı da bu sağlamlığı sağlayacak şekilde yapmışlar. Bu da montaj sırasında bazen uğraşmanıza neden oluyor. Aslında sıkıntı da biraz benden ve tedarikçiiden kaynaklandı. Sağolsun Prosimu dan Patrick paket içine montaj şeması koymamış. Ben paket geldikten sonra ne olur ne olmaz diye mail atmıştım. Korktuğum başıma geldi ve paket içinde montaj şeması yoktu. Ben de şema olamadan dayanamayıp montaja giriştim. Haliyle gerekli sıra ile montaj yapmadığım için sök tak yapmak ya da biraz zorlanarak montaj yapmak zorunda kaldım. Ben montajı bitirdim Patrick ten montaj şeması maili geldi :) Çıldırmamak elde değil :)Neyseki bir türlü işi bitirdik . Seviyorum uğraşmayı ama haliyle insan biran önce sistemi kurup çalıştırmak istiyor.

    YanıtlaSil
  2. Ekipmanları koyduğumuz şasenin haricinde bir şasemiz daha var. 5. fotoda görebilirsiniz. Bu bölüm biraz daha basit. Öndeki motorları bağlayacağımı bölüm ekipmanları koyduğumuz şaseye montajlanıyor ( 4. fotoda öndeki yan plaka ) Motordan çıkan şaft ise 2. şasede ön sağ ve solda bulunan yuvarlak havuzlara oturuyor . 3. motor ise arkadan kayma efektini vermek için. Bunun da montaj yeri hazır. Arka hareketi sağlamak için şaseye bilyalar koyuyorsunuz ve bilyalar sayesinde güzel bir kayma hissiyatı oluyor. Aynı bilyalardan önde de var.

    2. şaseyi de montaj yaptıktan sonra ekipman şasesini bu şasenin üzerine yerleştiriyoruz. Sistem bir bütün olarak bu şekilde . ( 2. , 6. ve 7. fotolarda görebilirsiniz.

    Motorların sürücüleri güzel bir kasada toplanmış ( 3. foto ) gayet temiz. Kasadan çıkan kablolar ile motor bağlantıları yapıyoruz. Bu arada ben tek usb dedim . Fakat kayma efektini veren motor ayrı bir usb ile çalışıyor. Yani sistemde 2 usb bağlantısı var. 2 de güç kablosu var. Nedense bu 3. motor tek başına çalışıyor.

    Bunları da yaptıktan sonra simtools yazılımı yüklüyoruz. Motorların USB bağlantılarının portlarını kontrol ediyoruz. Bu portları simtools yazılımında seçmemiz gerekiyor. Ama çok basit bir işlem. Ardından simler için gerekli plunginleri yüklüyoruz ve işlem tamam. Yazılım tarafı düşündüğümden de basitti.

    Ve ardından ilk testimizi yapıyoruz. Motorlar 10 cm hareket kabiliyetine sahip ve tepki süreleri çok iyi. Zaten Patrick yeni çok PRS motorlara çok güveniyordu. Bence güvendiği kadar varmış. 2G ye kadar hissiyat olduğu belirtiliyor. Motorların ses seviyesi de bence yeterli. Rahatsız edici bir durum yok. Linkini koyduğum videoda görebilirsiniz. Arada bir temas sesi çıkıyor onu da çözdüm. Şasede hareketli olan bir yer sabit bir yer vuruyormuş.

    Gelelim hissiyata. Videyu izleyince belki " o kadar da hareket etmiyormuş yaaa " diyebilirsiniz. Ama üzerindeyken gerçekten öyle değil . Sistem normalde 3 dof olmasına rağmen 5 dof gibi bir hissiyat veriyor. PRS motorlar bu anlamda gerçekten çok iyi çalışıyor. Ama bu motorları yönlendiren simtools yazılımı da gerçekten işini çok iyi yapıyor. Piyasadaki bir çok motion sistem bu yazılımı kullanıyor. Bence çok başarılı . Tabiki DBOX gibi üst seviye markalar kendi yazılımlarını kullanıyorlar ama simtools ta bu işte çok eski ve tecrübeli olduğunu söyleyebilrim.

    Videonun hemen başında sağ-sol ve gaz-fren testi yapıyorum. Tepki hızını orada görebilirsiniz. Yine özellikle videonun 2. bölümünde nordschleife ta yükseklik farklarındaki tepkilerini görebilirsin. Kombine virajlarda ağırlık transferi hissiyatı çok iyi. Yine anlık yükseklik farklarında sanki boşluğa düşmüş gibi bir hissiyatı size veriyor . Mesela bu tarz bir farkı videonu 15. dakikasında yaşadım . Öyle bir tepki verdiki bütün konsatrem kayboldu ve sonraki 3. virajda yol dışına çıktım ki burada da kerb üzerine ve sonrasında asfalt olmayan bölümdeki tepkilerden zaten herşeyi anlayacağınızı düşünüyorum.

    Nurburgring GP de 2 bölüm şeklinde turladım. 2 bölümde ayar seviyesini biraz arttırdım. Sonrasında nordschleife geçtim ve bu yüksek ayarlar orada tam bir tur attım. Fakat bu ayarlar çok geldi ve biraz daha normal bir seviyeye çekerek 2. bir tur attım.

    Biraz karışık oldu ama umarım incelemeyi beğenirsiniz. Yazım yanlışlıkları olabilir . Kusura bakmayın . Baştan okumaya üşendim ne yalan söyleyeyim :)

    Video linkini de ekliyorum . İyi seyirler

    https://youtu.be/1fEX0fM8E9E


    YanıtlaSil
  3. Husnu,
    Ellerine - emegine saglik kardesim, cok sagolasin usenmeyip kisitli zamanin oldugunuda cok iyi biliyorum, bu halde mukemmel bir inceleme yazmissin, tekrar cok tesekkurler. Bir dahaki yazimda bende bu isin biraz maliyetine deginecem, eminim bircok kisi fiyat konusunda bilgilenmek ister...sistemin muthis ve eglencesi buyuk.

    Ben sahsen cok pahali bulmuyorum bu motion sistemleri cunku gunde 8 saatten 10 yil garantileri var...bizim kullanimimizla sen buna bir ömur boyu de ;)

    Motion kokpitinle yeni videolarini bekliyoruz ;)

    YanıtlaSil